fredag 11 oktober 2013

Trafikfaror

Varje morgon den senaste veckan så har jag lyssnat på samma låt i början av min bilfärd till jobbet. "Farväl Jupiter" med Lars Winnerbäck. En glad låt som man vaknar lite till, piggnar till och texten är väldigt lätt. (Tycker jag i alla fall) Min färd går längs G:a Tylösandsvägen förbi Söndrumsskolan, (före detta Hallägraskolan) via Söndrumsskolan och Karlstorps Camping. Ut på nya Tylösandsvägen och in mellan golfbanorna (där såg jag en älg igår) så är man nästan framme.


Man kan bara förundras över var/när folk tog sitt körkort? (Om dem ens har ett körkort) För folk kör som idioter på vägarna, det e nästan så att vi skulle införa körkort för cykel (kanske till och med för att gå på vägarna). För som det är nu funkar det inte. Om cyklister ska cykla på vägen som om de vore bilar. Då får de fan se sig om och signalera innan de svänger. För jag blir galen. Det har hänt mig flertalet gånger att en cyklist svängt ut framför bilen utan att signalera.

(Dåligt ordförråd)

För att inte tala om rondeller! Vafan e det med halmstadbor och rondeller. det verkar vara en minoritet i Halmstad som vet hur man kör i rondeller. Större delen av Halmstad får fan återvända till körskolan för jag e trött på att få hjärtinfarkter varje gång jag ska köra i rondeller. Jag blir fan mörkrädd. Det svåraste är uppenbarligen dubbelfiliga rondeller. För väldigt få vet hur, eller när man ska signalera och svänga ut i ytterfilen. Med hjärtat i halsgropen har jag slutat att kolla på blinkersen (som folk inte använder) och istället å kollar jag på vart hjulen e riktade, det funkar rätt så bra. Tills dess att föraren gör något oväntat....
Och då sitter man där som en idiot och blänger surt på dem.

Det finns en korsning inne i stan vid Fogdegatan och Karl XI:s väg. En T-korsning där de två anslutande
Här är den omtalade korsningen
vägar har upphöjda cykelbanor, dvs utfartsregeln och väjningsplikt. När jag tog mitt körkort för knappt ett år sedan så sa min handledare till mig att jag skulle vara extra uppmärksam i just denna korsning. För de flesta av den äldre generationen behandlar de upphöjda cykelbanor som farthinder (vilket de inte är), och kör sedan på höger regeln (vilket inte gäller här). Så när jag kommer där i min mammas Skoda Fabia 1.2 12v och försöker köra efter de regler som gäller där, så e det inte sällan man nästan krockar med bilarna, för de vet inte hur man kör....

Vet man inte vad som gäller vid en korsning så ska man fan inte sitta i bilen. Klarar man inte att vrida på sig för att titta i den döda vinkeln, så ska man fan inte sitta i bilen. Det är fan dags för lite nya regler kring körkort. Det måste finnas en maxålder eller en läkarundersökning som man måste genomgå för att få kör. Så att man kan få ut de trafikanter ur trafiken som inte är fysiskt eller psykiskt kapabla till att köra.
Det är dags att lära sig!

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar