måndag 28 oktober 2013

Mycket mer text

Idag ska jag försöka något nytt, att sammanfatta de senaste fyra dagarna i detta inlägg och det kommer bli mycket mer text än en viss bloggare som befinner sig i Israel för tillfället. När hon döpte sitt inlägg till "Mycket text" och det inte visade sig vara särskilt mycket text... Som de flesta av er vet så har jag varit ute på en hejdundrande resa på det svenska spåret. Här börjar min berättelse om de senaste dagarna. 

Torsdag 24/10
Bergslags Lärje är den plats där Bergslagernas Järnvägssällskap har sin bas. En större mängd vagnar lok och övriga fordon står här uppradade här. Allt från ett Ma till vagnar från BJ-tiden (Bergslagernas Järnvägar). Klockan 19:00 började vårt tåg att rulla. Cirka 230 meter långt och med en totalvikt på cirka 500 ton. Vi var en styrka på 25 man och alla som ville fick en egen kupé. Så tre liggvagnar, en barvagn, en restaurangvagn och lite annat smått och gott  började vi rulla mot vårt mål. Hofors. Att sova i en sovvagnskupe som befinner sig bredvid vakumtoan och ovanför en booggie, är svårt nog när tåget står stilla. Än svårare när tåget rör sig som i detta fall. Men jag lyckades somna och vakna, ungefär när frukosten började.


Fredag 25/10
Inspektion av klätterväxel
Framme i Hofors så började arbetet runt klockan åtta och i morgonsolen så började vi inspektera klätterväxeln och lokhuset där vårt ånglok stod.En klätterväxel är en finurlig sak som löser ett problem som inte borde existera. Platsen där vårt ånglok stod är ett lokhus, ett avlångt plåtskjul. Anslutande spår existerar inte, så det fick vi bygga. När man bygger spåret så lägger man under spåret rejäla träbitar så att man får en ramp av spåret. Man bygger det så långt att det ligger på spåret och sedan fäster man ändbiten och vipps så har man byggt en liten bro mellan spåren.

Med hjälp av en hjullastare drogs ångloket (som var nedkopplat) ut ur lokhuset. Inplastat och väl konserverat sedan 50-talet fick det nu se dagsljuset. Det drogs ut på klätterväxeln och ned på huvudspåret. Mission accomplished. Efter lunch blev det dags för växling nu var tågsetet 40 meter längre och lite tyngre. Det var även dags för mig att få åka med i hytten på Ma 403. Något som jag har sett fram emot enormt. Sitta längs fram i tåget med fantastisk utsikt och gott sällskap. Nästa mål var Sveriges  Järnvägsmuseum Gävle, där vi skulle spendera natten och morgondagen. Med diverse förseningar tog det lite längre tid än väntat, men det gick ingen nöd på mig.

Ånglok E2 1184 får åter se dagsljuset

Bygge av klätterväxel
Ånglok på klätterväxel

Mot Gävle i lokhytt
Omkörning
Infart till Gävle Rangerbangård

Lördag 26/10
Sveriges järnvägsmuseum Gävle var där vi fick sova, och den här natten gick mycket bättre, nu stod vi ju stilla. Frukost blev det och sedan började man inspektera museets marker, fordon stod överallt. Ånglok, diesellok, rälsbussar och ellok var löst spridda över museets område. Klockan blev 10 och med gratis inträde bestämde jag och några andra från Bjs att besöka museets inre samlingar. I ett lokstall stod ångloken uppradade tillsammans med vagnar och ellok. Från mitten av 1800-talet till mitten av 1900-talet fanns där. Bland annat loket F 1200, F-loket är vida berömt i järnvägssammanhang. Året var 1918, en stor järnvägsolycka där just detta lok var inblandat. 41 personer dog inklusive lokpersonalen. Loket blev svårt skadat men reparerades. Nu står det i Gävle och nästa år fyller det 100 år. Lunchen bestod av stekt fläsk och raggmunk, favorit i repris. Jag gick även ut på lite äventyr till Willys för att bunkra upp inför hemresan. 12 timmar i tåg så måste man ju ha något att tugga på...

Ånglok F 1200

Ånglok A 1001

Prins August byggt 1856

SJ T43 i HNJ-utförande


Söndag 27/10 
Tidtabellen lades om under lördagen så att vi istället skulle köra på dagen och det blev spärrfärd (körning utan tidtabell). Så vi var ensamma på Bergslagsbanan och kunde köra långsamt och snabbt. Vi kunde stanna precis var vi ville och det gjorde vi. Man får leta efter bättre utsikt vid frukostbordet än det här. I en kurva mellan två sjöar stannade vi för frukost. På väg hem blev det ett flertal stopp bland annat i Loka och vid ett gammalt övergivet lokstall. Allt flöt på bra, en sen lunch. Kalops och till efterrätt tårta bakad av kocken tillika analytiker hos Polisen.Jag var hemma klockan 20:30, trött, illaluktande och hungrig. Men jag är nöjd ändå.

Att åka tåg är för mig en sensation. Att köra bil är för all del jätteroligt, men det finns inget jag njuter av så mycket som att åka tåg. Att sticka ut huvudet genom fönstret och bara njuta av landskapet och hastigheten. Jag har fått förklara flera gånger sedan jag kom hem vad det är som e så häftigt med att åka tåg. Att när man åker med Öresundståget eller SJ så ska du transportera dig någonstans, då är du på väg till ditt mål. När man reser med järnvägsfantaster och museifolk så är resan lika viktig som målet. Det här är bland det bästa jag gjort och jag är väldigt glad över att jag fick följa med. Jag är väl lite konstig. Jag är väl som det står på mössan.

Järnvägsintresserad som det nu heter....


Peace out



1 kommentar:

  1. Jag är såå avundsjuk! Det är kul att ni har haft roligt! Dock tror jag att loket som stått i ett plåtskjul inte är så värst väl konserverat men det är ju bagateller ;)
    Jag är så avis.. Järnvägsmuseet Gävle, livet på spåret, sällskapet. ALLT! Hälsningar från en ö långt utanför verkligheten..

    SvaraRadera

Summa sidvisningar