måndag 14 oktober 2013

Anno 2006

Året var 2006, ett år som många andra, men på precis lika många sätt ändå inte. Detta var det året då Montenegro blev en självständig stat. Ett år då Fredrik Reinfeldt väljs till Sveriges stadsminister och alliansen blir Sveriges första borgerliga regering på 12 år. Det är också samma år som Nordkorea gör sin första provsprängning av kärnvapen och då den populäraste mobiltelefonen hade knappsats.

Men det är inget vi ska prata om idag. Det vi ska prata om, är det knappt någon som kommer ihåg. Ännu färre som fortfarande använder det. De som använder det gör det kanske utav nostalgi. Kanske till och med för att det fortfarande efter 7 år är ett jävligt bra spel. Det lanserades av ett företag som idag inte är lika populärt (pga misslyckade produktlanseringar) som det var då. Företaget är kanske mest känd för lansering av titlarna "The Sims", "Fifa" och "Battlefield" som förövrigt är svensktillverkad. Visst är det EA jag pratar om, men vilket spel är det?

Jag kan ju säga såhär att det finns snart fem filmer som detta spel skulle kunna ha baserats på, men titeln antyder olikt. Jag har tidigare nämnt en av dessa filmer här på bloggen. Har du läst det? då vet du kanske vilket spel jag menar. Spelet i sig är nr. två i en serie med tre spel. På facebook finns det en grupp som vill ha ett tredje spel som är nummer fyra i serien.

Har du inte gisat rätt ännu? Då är det nog försent nu

Svar: Lord of the Rings: the Battle for Middle Earth 2

Grafiskt sett så får kanske detta spel inte något nobelpris Men det är ett av få spel som jag tycker oerhört mycket om, lika väl som förlust som i vinst. Visst är det roligt att vinna men man lär sig av sina misstag. Ett strategispel som på många sätt påminner om Age of Empires, men som på lika många punkter skiljer sig. Kanske är det min kärlek till Tolkiens berättelser från Middle Earth som gör att jag fortfarande spelar spelet. Fortfarande och fortfarande, jag har ju knappast spelat spelet konstant sedan 2006 men jag har väl haft det i min ägo sedan 2007 i alla fall. Nu på senare dagar då spelet blev mer och mer impopulärt så stängde EA ner möjligheten att spela online (servrarna) så nu är ända sättet att kunna spela online att gå till programmet Gameranger. Som skapar ett lokalt nätverk online. Låter det konstigt? Ja visst gör det. Men det funkar helt utmärkt.

Nu har vi avhandlat varför jag spelar det, vidare till spelet i sig.
Spelupplägget är relativt enkelt. Bygg pengagenererande byggnader, bygg trupper, kriga och vinn. Nu är det ju så att det är betydligt mer till spelet än att bara vinna. Man kan bara ha X antal trupper åt gången, något som man i spelet kallar kommandopoäng, dessa ökar ju mer man krigar. Alver, dvärgar, människor och orcer är några av de raser som finns med i spelet. Varje ras har egna specialattacker. Människor kan skapa jordbävningar, dvärgar kan bygga piltorn och alver kan kalla på jätteörnar. 

Alla raser har sina för och nackdelar. Alvernas trupper är dyra, men å andra sidan är de jävligt OP (overpowered). Människornas trupper är billiga, förhållandevis svaga. Men de kan skapa katapulter och marknadsplatser som förbättrar ekonomin (pengaflödet). Det är faktiskt stundvis ett riktigt utmanande spel, men man kommer förr eller senare till en punkt då allt vänder och motståndaren inte har en chans. 
Vi ses på slagfältet ikväll!

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar