måndag 11 november 2013

Vad hände med leksakerna?

Vad hände med leksakerna? Bilarna, legot och dockorna? Vad är det med dagens föräldrar som låter sina barn sitta som klistrade framför mobiler, pekplattor och tv-spel. Annat var det på min tid.
På min tid var inte ens begreppet pekplatta uppfunnet. Den första mobilen utan knappsats kom först när jag gick i åttan och då var de inte särskilt bra. But that's not the point. När jag körde till jobbet idag så såg jag tre ungar max tio år gamla sittande i väntan på skolbussen i en busskur med var sin iPad/pekplatta i knät. Vafaaaan är det som händer, vart är världen på väg.

När jag gick i högstadiet, så pratades det om att man kanske skulle få en pekplatta eller en laptop att använda i skolan (och hemma). Detta inträffade inte under min tid där. Hur kan det ens vara tillåtet att dela ut iPads och pekplattor i skolorna? Hur ska barn lära sig skriva för hand om man delar ut i princip en dator till varenda unge att skriva på. Det är en sak om de får det i gymnasiet, men på lågstadiet och högstadiet borde det vara förbjudet.

Det är inte det att jag hatar pekplattor, rättare sagt så tycker jag att de är jättebra. De fyller upp ett hål i teknik-kedjan som aldrig borde existerat. Men felet är att en unge som är tio bast sitter med en padda i knät och pekar på den istället för att prata med sina kompisar som sitter bredvid. Jag blir mörkrädd. När jag var i den åldern hade man ju knappt en mobil, och nu i dagens samhälle så ger föräldrarna och skolan barnen tillgång till allt som internet har att erbjuda. Positivt som negativt. Barn i den åldern tänker inte riktigt på vad de trycker på, utan de bara klickar och klickar och vips e det inne på något opassande.

Igår städade jag rummet riktigt ordentligt, hittade en massa spännande saker: lego, leksaksbilar, saker jag gjort i slöjden och mitt första kärleksbrev. Hittade många av mina leksaker från tidig ålder, så städningen tog väldigt lång tid. Vilka minnen. Mycket skräp fanns det också, jag borde nästan va med i tv-programmet "maniska samlare". För det blir aldrig att jag slänger saker, jag samlar de på hög istället. Men igår blev det en vända till tippen med gamla papper och söndriga lampor och klockor. Nästa gång blir det väl dags att skänka serietidningar till myrorna. Jag har ju ett tiotal kilon under sängen.

Löpningen har jag satt på paus lite nu tills dess att Ludde beslutar sig att gå till doktorn. Det går inte att springa med någon som näst intill hamnar i andnöd varannan kilometer. Jag bryr mig för mycket om mina kompisar för att låta honom genomgå det. Så det är bara att du släpar dig dit! Du bor ju för fan i Sverige, du har ju gratis sjukvård, ta vara på den. Men det kanske blir gym på lördag, vi får se. Hade vart awesome! Only time will tell. Från och med idag och ett par veckor framöver blir det fler rep, två per vecka. Älskar att spela med bandet, det e så jävla najs. La fram ett förslag att spela i St Nikolai veckan efter Söndrum, vi får se om det går igenom. Det hade vart ännu mer awesome.

Peace out


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar