söndag 3 november 2013

Äventyr i Nya Amsterdam

Idag har jag vart ute på äventyr, med Henke och Ludde. Storstaden Göteborg var dagens äventyr, ingen av oss visste hur det skulle sluta. Med inte mycket mer planerat än avfärdstid så blev det inte annat än att vi steg på tåget klockan 11. Jag hade ju "som vanligt" läst på om avgången och allt möjligt rörande tåget. Det "brukar" vara 2 tågset på vardagar och lördagar. Men i Skåne gör man saker lite annorlunda, eftersom det uppenbarligen var en röd dag idag så var det bara ett tågset. Vilket resulterade i att tåget var riktigt fullproppat och vi fick stå upp, hela vägen till Göteborg. Vilket i-landsproblem. Framme i Gbg blev det max, närmsta va på Gamla Ullevi, så jag fick ta fram mina Göteborgskunskaper och orientera oss dit. Sen blev det shopping i Nordstan, Arkaden och Kompassen, vi pallade inte att gå in på NK....

En av dagens höjdpunkter var när vi gick in på Elgiganten, Ludde skulle kolla på någon Apple Tv, som han inte köpte. Att Göteborgare kan stava så fel. Det bokstavligt talat regnade felstavningar inne i butiken. På skyltarna stod det: "Bild Kablar", "MP3 Spelare" och "Dator Möss". Som vi skrattade. Bland "Dator Spelen" hittade vi Battlefield 4, ett spel som vi pratat om tidigare (här). Ett spel som i digital utgåva kostar 600 riksdaler. Även på Game och Game Stop så kostar det 500 kronor. Så det är inte annat än man går in och skrattar åt priserna i de butikerna när man på Elgiganten hittade det för det otroliga priset 379:-. Först trodde man att det var ett skämt, att någon hade satt fel prislapp på spelet, men så var inte fallet. Så det blev så att vi köpte det, var sitt, alla tre. Jag köpte även ett minneskort till min Raspberry Pi som ska bli media-pc. 

Nästa stop var mitt förslag, på Östra Hamngatan 5 ligger kanske Göteborgs största godisbutik. 4-Gott. Jag
skojar inte när jag säger att man blev föga förvånad.  Godis och klubbor så långt man kunde se. Hundratals godissorter prydde butiken. Med trånga gångar mellan godiset blev det lätt köer, men vad gjorde det, jag var i himmelriket. De hade allt, naturgodis, Kit Kat, nappar, klubbor och nötcréme och allt var i lösvikt till priset 80 kr/kg. De hade till och med Jelly Beans i lösvikt, men det blev de inga.... Det får vi ta nästa gång.
In på Nordstan igen så köpte jag två stickade tröjor, en med ett riktigt fräsigt och färgglatt mönster och en
utan. Riktigt snygga.

Kylflänsar och chassi blev det även till mitt lilla hallon. Så nu är den helt redo för ett operativsystem. Kvällsmat blev det på en Irländsk pub vid namnet The Cattleman. Trevlig personal och kanske den möraste och saftigaste entrecote jag någonsin ätit. Den bara smälte i munnen. Göteborgarnas humor är unik i Sverige, och det märktes även i denna pub. På menyn stod det "Our reputation is at steak" det gav oss också ett gott skratt. Det har varit en väldigt skön dag, även om vi inte gjort så mycket så har det varit väldigt väldigt trevligt. 

Vi fick i alla fall sitta på tåget hem.

Peace out 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar