torsdag 7 november 2013

Förföljelsen är total

Om man är ute och går och så upptäcker man att man blir förföljd av någon. Det är någon som följer mig, ser mig vart jag än går. Går in och ut ur samma butiker som mig och hör vad jag säger till de jag umgås med. Då hade man nog flippat ur, sprungit till polisen och anmält personen i fråga. Varje gång du öppnar din webbläsare och börja på internets stora vågor så blir du förföljd. Företag som spårar dig ser allt du gör och vad du säger till vilka. Så varför är det ingen som bryr sig om sitt privatliv? Varför tillåter vi detta i Sverige 2013 att ständigt bli förföljd, vart vi än går på internet, att ständigt bli avlyssnad? Detta borde vara olagligt!

Folk kanske säger att det inte gör något för att de inte skriver något viktigt på internet. Men det är inte vad du skriver som är det viktiga, när du loggar in på Facebook så har du ett tiotal företag som spårar dig. Som ser vad du skriver och ser vilka sidor du besöker. Samma sak finns i mobilen, fast där spårar de även platsen du är på. Så då sitter det ett tiotal företag ute i världen som vet din adress, ditt namn och din nuvarande position. Det är konstigt att folk accepterar detta. Är det på grund av okunskap? Då ska jag lära det svenska folket ett och annat.

Till din webbläsare så finns det ett tillägg som heter "DoNotTrackMe" som jag tänkte slå ett slag för. Det finns till alla webbläsare och hindrar företag som vill spåra dig att göra det. Det finns till Chrome, Firefox och Safari (som jag inte kunde länka till). Det finns väl knappast en levande person som fortfarande använder Internet Explorer, gör du det så byt! Bara på Aftonbladets hemsida finns det 7 företag som spårar dig och är ute efter dina uppgifter. Och du undrar hur du kan få spam? Om detta är bara början, var ska det sluta?

Sen Apple lanserade sin iPhone 5s så har Apple inte bara ditt namn, din adress, din position, ditt ansikte och kanske till och med ditt kreditkort i sina databaser. Nu har de även ditt fingeravtryck (om du har en iPhone 5s), hur mycket information är du egentligen villig att ge ut till företagen? Våga vägra Apple. 

Under tiden jag har skrivit detta inlägg har jag stoppat 77 företag från att spåra min information på nätet, var försiktig där ute!

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar