fredag 21 mars 2014

Jag vill ha en synt

Nu när man (fortfarande) är arbetslös så har man otroligt mycket tid till en massa onödiga saker. Mitt under ett skypesamtal i förra veckan så slogs jag av en tanke att jag skulle kolla igenom några gamla garderober. Detta hittade jag. En Yamaha Portasound. Tillverkad någon gång runt 1980 och är som bilden visar en portabel synt. Tyvärr har jag inte hittat sladden till den så än så länge får jag nöja mig med batteridrift. Den var faktiskt trasig när jag hittade den, så elektroingenjören Erik Jakobsson fick göra sitt. Det ska egentligen sitta C-batterier i den, men när jag öppnade den låg det AA-batterier i den. och en massa batterisyra. Syran hade gjort så att en fjädern på minuspolen rostat. Jag tog tag i en tång och drog ut en fjäder ur en gammal leksak. Jag fick skala av en kabel och sätta dit den på nytt. Fick även ta bort en hel del stelnad batterisyra men det räckte inte. Pluspolen hade oxiderat. Detta upptäckte jag när jag satte en skruvmejsel mellan batterierna och polen, så vad jag gjorde va att jag tog aluminium och vek det ett tiotal gånger tills jag hade en kvadratisk bit som var ungefär lika stor som pluspolen. Satte den emellan och vips så var det ljud i den snart 40 år gamla synten. Det tog inte lång tid innan jag fick reda på att det var min pappas, och att han fått den i 20-årspresent av Gyllene Tider. Den har till och med använts på scen, i introt till Tylö Sun.

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar