måndag 10 mars 2014

Godkänd

Kvällsning Korsning. Måndag sägs det vara idag. I alla fall i några timmar till. Igår, eller i förrgår (beroende på när du läser detta, det kan ju till och med skilja flera dagar) var det söndag. Dagen börjades med en stärkande äggmacka, sen kom min kompanjon och tillika jägarexamenselev. För ett sista djupdyk i teorin. Drygt två timmar studerade vi och klockan 11:55 var vi på BK (Burger King) för vad som skulle bli den längsta väntan någonsin. Det var säkert 17 personer framför oss i kön (för att inte tala om de två bilarna som stod och väntade på sin mat. och det kändes som en evighet. Jag skojade när jag sa till Ludvig att han kanske skulle gå in och hjälpa dem, du har ju trots allt jobbat här och de verkar underbemannade. Jag tror vi väntade i 17 minuter för var sin Wopper. Egentligen kan man tycka att de ska be om ursäkt för att det tog sån jävla lång tid, kanske till och med kompensera, men icke sa Nicke. Klockan 13 var vi på Sjödins Trafikskola, ja just de, den som ingen vet vart den ligger. Just den vars bilar man aldrig ser. Där satt vi i en lektionssal i lite drygt tre timmar för en genomgång av allt vad kursen innehållit. Jag har nog aldrig vart så nervös under dessa tre timmar, jag satt och skakade. Klockan närmar sig fyra då provgubben kommer, han förklarar hur man skriver provet. 70 frågor, en timme, minst 60 rätt. Fyra alternativ på varje fråga gjorde det hela lättare. Det kändes som om jag kunde allt, det var ett par frågor som jag var osäker på, bland annat hur en Kricka ser ut. Jag lämnade in provet och när det var rättat visade Jonathan mitt signerade Jägarbevis, jag var godkänd. 66 utav 70. Det känns det lite konstigt, vad ska jag fylla dagen med nu?  Jag har pluggat nästan varje dag i en månad inför det här, teoridelen är slut. Nu är det "bara" praktiska moment kvar.

Idag, måndag har jag fått svar på en av mina jobbansökningar.
Så här skriver anställaren:

Hej,
Du har sökt en tjänst som extraarbetare på stort lager i Falkenberg i vår. För att söka denna tjänst krävs det att du har en annan sysselsättning, såsom studier eller annat deltidsarbete, och detta framgår inte klart i din CV. Om du har en annan sysselsättning får du gärna svara mig på detta mail för att kunna gå vidare i rekryteringsprocessen.

Mvh
Josefin Kernell

Det här mejlet gjorde mig lite sur. Det återspeglas nog lite i mitt svar.

Hej!
Jag har en heltidssysselsättning, det är att jag är arbetslös. Jag vill jobba, allt från deltid till heltid eller mindre. Jag tycker att det är tragiskt att man som arbetsgivare ställer krav på de framtida anställda att de ska ha en annan sysselsättning. Går man i skolan får man bidrag för det och har enligt mitt tycke inte tid till att jobba. Då är prioriteringen att studera. Har man redan ett jobb så ska man väl inte ha ett jobb till. Är det inte bättre för samhället och Sverige att man anställer folk som är arbetslösa? Just nu tar jag Jägarexamen, jag vet inte om det kvalificerar sig som studier eller annan sysselsättning, men det är vad jag gör. 

Mvh
Erik Jakobsson

Peace out




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar