torsdag 9 januari 2014

Mae Govannen! Im Erik


Det finns inget så deprimerande som att vara arbetslös. Eller jo, det gör det ju (sex bokstäver). Lika glá e jag för det (men men gladast är nog räven). De e tur man har goa vänner som vill äta pizza med en, en vanlig måndag. Hör och häpna, jag blev bjuden på godis och jag åt det! Det var lite once in a life time". Brittiska karameller, damn you Gurkan, damn you. Jag har beslutat att göra något vettigt under tiden jag är arbetslös ( under tiden jag söker jobb). Att lära mig något. Det jag beslutat mig att lära mig är egentligen inte så vettigt. Sindarin, Alviska. Det e rätt roligt att snöa in på något och lära sig något helt nytt. Visste du att i Sindarin finns inte ordet "är". Så när du ska presentera dig säger du Hej! Jag Erik. Så här ser det ut med vanliga bokstäver.

Mae govannen! Im Erik.

Har inte riktigt orkat lära mig tengwar som är Sindarins alfabet. Dels för att det finns 470 tecken -+ några till. Sen kommer man till det komplicerade. Varje bokstav överensstämmer inte med ett specifikt ljud eller bokstav. Sen kan kombinationen av tecken i Sindarin bli ljud eller bokstäver. T, P och C är väldigt lika. Likaså D, B och G. TH, F och CH. DH, V och GH är några av de tecken /bokstäver som är väldigt lika varandra. Dessa tecken är uppbyggda av en rak linje (telco) och en böjd linje (luva). Genom att läga å en extra telco eller luva så kan man skapa ny kombinationer av ljud. Så uppbyggnaden av ord kan bli relativt långt i det alviska alfabetet trots att ordet inte består av särskilt många bokstäver (i det västerländska alfabetet). Sen har vi det där med uttalet. Det e ju inte jättemånga som kan Sindarin. Dessutom ingen i min närhet som kan prata så man kan få höra hur det låter. Så det blir till att kolla på de enda filmerna som får mig att gråta. Sagan om ringen, De två tornen och Konungens Återkomst. För i språkkursen kan de beskriva hur det ska låta, men i filmerna får man höra. och det finns ju inget bättre än Konungens Återkomst. Det e helt jävla otroligt att man kan göra en såpass bra film, trots det faktum att den är fyra timmar lång. Vem orkar egentligen kolla igenom hela? Jag gör det. För mig är hela Tolkien-konceptet så mycket mer än filmer och böcker. Det finns så otroligt mycket mer information än det som står i böckerna och vad som visas i filmerna. Första gången jag såg Konungens Återkomst så förstod inte jag varför Frodo, Bilbo och Gandalf skulle lämna Middle Earth på det grå skeppet. Men det vet jag nu serru. Nu ska jag söka lite jobb, plugga lite alviska och sedan träna lite med. De ju bara fyra dagar kvar till den stora dagen.

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar