torsdag 19 december 2013

Ättiksgurkan och råsaftcentrifugen

Råsaftcentrifugen må vara årets julklapp men det är också den sak som prästen under dagens kyrkliga äventyr liknade med tron på gud. Hur han lyckades med detta har guldfisken Erik glömt bort. Antagligen för att jag fick höra en mycket roligare liknelse den om ättiksgurkan. Den fick mig att skratta, gör ni det också? vem vet. Vi spar det bästa till sist, så här emellan tar vi lite utfyllnadsmaterial.

Idag har jag gymmat, (föga förvånad?) den fick tidigareläggas lite så att jag skulle hinna till St: Nikolai. På vägen dit plockade jag upp Henke och hans mamma. Alltid trevligare med lite sällskap i bilen. Som jag skrev tidigare så var det Nikolai som gällde. Det var något som kallas "Sjung in julen" inte som prästen sa, "det heter ju inte lyssna in julen. Så ta i i sångerna". Det här må vara det bästa jag upplevt i svenska kyrkan någonsin. En en och en halv timme lång gudstjänst som innehöll, nio stycken av de bästa julpsalmerna (enligt mitt tycke) och flertalet kör och orkestersånger (ja just det, Halmstad Brass var där). "Gå sion din konung att möta", "Nu tändas tusen juleljus" och "Dagen är kommen" (som är min favoritpsalm) bland annat fyllde kyrkorummet. Trots det faktum att vi satt i vänstra sidoskeppet så var akustiken helt otrolig. Den näst sista psalmen var just "Dagen är kommen". Jag har alltid tyckt (och tycker fortfarande) att just den här psalmen ska man avsluta med för det blir oftast ett sådant tryck i sista versen att det inte riktigt går att toppa. Men det tyckte inte stadsborna, de är väl lite konstiga. Men herrejävlar vilket tryck det blev med en fullsatt kyrka (närmre 800 personer) sjungandes, när brasset och orgeln öste på för fullt. Under alla de tidigare psalmerna så var det ingen som applåderade. Men efter "Dagen är kommen" så kom applåderna, jag tror till och med att någon jublade. Jag vet att jag redan skrivit det en gång, men det här var bland det häftigaste jag upplevt i kyrkan. Det låter kanske lite töntigt, men det var så häftigt. Det var pricken över i:et. Det gjorde min dag, vecka, ja kanske till och med månad. Men julafton är ju inte här ännu.

Ja just det, nu får vi återgå till liknelsen om ättiksgurkan. Se ditt liv som en hamburgare, oavsett om den kommer från Mc Donalds, Max eller Burger King så innehåller de ungefär samma sak. Två bitar bröd, en biff, lite sallad och det som många inte tycker om. Ättiksgurkan. Ättiksgurkan, det är tron på gud. Men oavsett om du tycker om ättiksgurkan eller inte så får du den. Vad du gör med den är upp till dig. Om du tar del av den eller slänger den, det är upp till dig. Men du får den alltid.

Peace out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Summa sidvisningar